Ve dnech 18. až 23. března proběhlo v rámci projektu Erasmus+ stínování učitelů, kterého se zúčastnili učitelé naší školy v dalekém Finsku.
Hlavní náplní této akce bylo aktivní pozorování a získávání nových zkušeností z prostředí finského školství.
Po příletu do finského města Yllivieska se učitelé seznámili s koordinátorkami projektu Erasmus+ v místním kongresovém centru. Tématem bylo představení finského vzdělávacího systému v jeho aktuální podobě i budoucím výhledu. Dále se bavili o tradičních finských zvyklostech, jídle či přírodě. Následovala prohlídka tamní základní školy, kde jim byly ukázány veškeré prostory, učebny a vybavení. Seznámili se také s několika učiteli, se kterými navázali přátelské kontakty.
Po zbytek týdne se naši učitelé účastnili běžné výuky ve škole, jako například hodin informatiky, matematiky nebo fyziky. Na vlastní oči tak viděli proces vzdělávání finských dětí, který je momentálně považován za jeden z nejlepších v Evropě. Mimo pozorování během vyučovacích hodin se také bavili o přestávkách s učiteli, aby získali co nejvíce informací a nápadů, které by mohli přenést do naší školy.
Hlavním tématem bylo také téma inkluze a práce s žáky, kteří předčasně opouštějí proces vzdělávání. Na základní škole, kterou naši učitelé navštívili, funguje několik asistentů, kteří se těmto žákům věnují nejenom během řádné výuky, ale i po škole. Škola má totiž vyhrazeny speciální prostory, kde mohou žáci docházet a opětovně se doučit tomu, čemu neporozuměli. Není to však jenom o učivu, protože někdy si třeba žáci s asistenty povídají o běžných událostech a věcech, které se jim dějí v životě, tak aby zlepšovali jejich psychickou odolnost.
Na konci týdne došli naši učitelé k závěru, že se od finských kolegů náš vzdělávací systém příliš neliší. Hlavní výhodou oproti českému školství je informační systém pro sledování známek či absence, který je v celé zemi jednotný na základních i středních školách. Další výhodou je podpora učitelů a jejich všeobecné vnímání v zemi, zejména v přípravách a zdrojích, které mohou učitelé využít. Stínování oba kantoři hodnotí velice pozitivně, protože se přiučili novým věcem, nabrali nové zkušenosti a získali nové kontakty.