Střední průmyslová škola Otrokovice zahájila realizaci programu „Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti polytechnických disciplín pro lektorskou činnost v MŠ a ZŠ“. Vzdělávací program je určen pro 13 pedagogických pracovníků MŠ a 1. a 3. tříd ZŠ a je součástí projektu Implementace Krajského akčního plánu (IKAP) rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje, registrační číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_034/0008497. Dodavatelem vzdělávání je společnost Malá technika, z. ú.
Cílem vzdělávací aktivity je seznámit pedagogy s vybranými technickými tématy a v praxi odzkoušenými metodami a způsobem, jak je předávat dětem názorně a jednoduše během každodenní práce. Školení reaguje na požadavky učitelů na nové směry v polytechnickém vzdělávání a zaměřuje se na inovativní metody, jako je například vyzkoušení si dovedností z pozice dítěte, tedy z principu prožitkového, činnostního a spontánního učení. Vysvětluje pojem technická gramotnost a nabízí metody a postupy, kterými je možné základy technické gramotnosti vytvářet. Polytechnická gramotnost je postavena na vědomostech o vědeckých principech z technických a jiných oborů a všeobecně-technické dovednosti s důrazem na rozvoj technického myšlení jako souhrnu vědomostí, dovedností, zkušeností a rozvoji znalostí o technickém prostředí. Má posilovat zájem o technické, přírodovědné i enviromentální obory.
Program samotný se skládá z několika částí. V první, hlavní části, bude realizováno 15 vzdělávacích modulů ve čtyřech blocích. Výuka se skládá z teoretické části, vzorových (ukázkových) lekcí a praktických lekcí. Nosnými tématy jsou – město, dům, věže, mosty, architekt, inženýr, projektant, vodohospodář, energetik atd.. Pedagogové si vyzkouší například stavbu mostu, po kterém se budou moci stejně jako děti projít, nebo si zapojí dle technického výkresu elektřinu v domě. Navazujícími tématy jsou čistička odpadních vod, skládka, recyklace, třídění, práce archeologa, ropaře a plynárníka.
Celý program bude zakončen úvodem do digitální a ICT výchovy. Pedagogům se představí praktické možnosti digitální výchovy bez použití elektroniky – na koberci a hravou formou. Cílem digitální a ICT výchovy tak nebude naučit děti pracovat s elektronikou (počítače, tablety ani mobily se při výuce nepoužívají), ale představit jim způsoby uvažování tak, aby vedly k vytyčenému cíli, a to vše názorně, jednoduše a screenless (bez elektroniky). Navíc se naučí pracovat s jednoduchým robotem (dřevěný výrobek), kterého lze při hodinách využít k základním aktivitám, přispívajícím v důsledku k utváření základů nejen digitální gramotnosti, ale i informatiky a kybernetiky.
Učitelé se seznámí s postupy, jak propojit výuku s běžným životem, aby žáci dokázali uplatnit polytechnické a přírodovědné znalosti, aby se učili správně analyzovat, interpretovat a objevovat vzájemné vazby mezi poznatky.
V rámci projektu bylo dodáno 6 sad vzdělávacích pomůcek pro MŠ obsahujících stavebnice, speciální díly a výukové pomůcky vždy pro celou třídu mateřské školy. Sady se budou používat tak, aby si děti a žáci praktickou činností osvojili správné pracovní postupy a návyky. Jedná se o spojení jednoduché teorie s praktickou činností. Součástí výuky jsou i speciální Techmalovánky.
Do projektu jsou zapojeny tyto MŠ Zlínského kraje:
- Mateřská škola Štefánikova, Zlín
- Mateřská škola Hlavní, Otrokovice
- Univerzitní mateřská škola Qočna, Zlín
- Základní škola Morkovice
- Mateřská škola Sluníčko, Holešov
- Základní škola a Mateřská škola Ostrožská Lhota
- Mateřská škola Velký Ořechov
- Mateřská škola Komenského, Staré Město
- Mateřská škola Radost, Rožnov p. Radhoštěm
- Mateřská škola Jana Žižky, Otrokovice
- Mateřská škola Strání
- Mateřská škola Vlachovice
- Mateřská škola Vyhlídka, Valašské Meziříčí
- Mateřská škola Ublo
- Mateřská škola Luh, Vsetín
- Mateřská škola Luční, Zlín
Tímto způsobem budou proškoleni také žáci a studenti středních a vyšších pedagogických škol, aby mohli nové přístupy uplatňovat ve své budoucí pedagogickéSoučástí vzdělávání je i proškolení pedagogických pracovníků z dalších MŠ a ZŠ. Pedagogové se seznámí s možným způsobem výuky polytechniky a naučí se, jak rozvíjet nově získané kompetence dětí a žáků jednoduchým a názorným způsobem a jak vše využívat v jejich každodenní práci.