V úterý 25. května 2021 se obor Autoelektrikář zúčastnil odborného workshopu v ČSAD Uherské Hradiště. Podnik zastupoval specialista servisu Tomáš Šramhauser, DiS., který naše žáky seznámil s různými typy komunikace nákladních vozidel, přívěsných vozidel a autobusů.
Na úvod pan Šramhauser představil firmu ČSAD a.s., čím se podnik zabývá a seznámil žáky SPŠ Otrokovice s programem workshopu. Jednalo se především o komunikaci s řídícími obvody nákladních vozidel a autobusů.
Prvním bodem bylo seznámit žáky s různými typy diagnostik a prověřit základní znalosti žáků. Z pohledu učitele jsem byl mile překvapen, jak budoucí autoelektrikáři reagovali na otázky kladené panem Šramhauserem ohledně základů komunikace mezi řídícími jednotkami.
Jako druhý bod našeho odborného workshopu nám pan Šramhauser představil funkce jednotlivých diagnostik a žáci byli seznámeni s univerzální diagnostikou od společnosti Würth, kde jsme provedli sladění brzdného účinku přívěsu a nákladního automobilu. Žáky tento diagnostický úkon velice zajímal a doslova je to vtáhlo do problematiky brzdného účinku. Dozvěděli se, že toto sladění je velice důležité pro bezpečný provoz na pozemních komunikacích a pokud je souprava špatně seřízena může dojít k dopravní nehodě celé soupravy. Také se žáci dozvěděli, že toto seřízení může servisní technik provádět pouze do určité míry a dál ho tato diagnostika nepustí, proto jsme zašli dál a pan Šramhauser nám představil další diagnostický přístroj přímo od výrobce nákladních vozidel MAN a na něm jsme mohli provádět další diagnostická nastavení na soupravě (tahač – návěs), které může provádět pouze proškolená, pověřená osoba servisu.
Jedním z posledních bodů našeho workshopu byla komunikace s řídícími obvody autobusů, kdy nám byla představena originální diagnostika od firmy IVECO a jakož to autorizovaný servis jsme mohli být svědkem provedení automatického testu motoru na autobusu IVECO Crossway Euro 6, který dopadl sice úspěšně, ale z naměřených hodnot jsme mohli vyčíst, že autobus už má nějaký ten kilometr odkroužený a že bude potřeba v nejbližší době plánovat opravu motoru z důvodu velkého rozdílu tlaků v palivové soustavě.
Na závěr jsme se bavili o diagnostice vozidel na dálku a hospodárnosti provozu, kdy je možné z těchto řídících obvodů vyčíst jízdní styl daného řidiče a je možné odměňovat řidiče za jejich styl jízdy. Vyčetli jsme, kolikrát daný řidič používá odlehčovací brzdu, kolikrát jel na plně sešlápnutý plyn a zda jezdí řidič ekologicky nebo dynamicky.
Celý workshop byl pro nás velice poučný, dozvěděli jsme se spoustu informací a po diskuzi o problematice žáci odjížděli se svými učiteli zpět do školy.